09/07/2019

De Lionsclub Amersfoort Eemstad proeft wijnen voor Het Burgerweeshuis Amersfoort

Stichting Het Burgerweeshuis Amersfoort kan dankzij een gift van de Lionsclub Amersfoort Eemstad dit jaar een extra aantal gezinnen in achterstandssituaties een vakantie aanbieden of de decemberbijdrage in stand houden. Een recente wijnproeverij bracht ruim 2300 euro op.

Het Burgerweeshuis Amersfoort zet zich al bijna vijfhonderd jaar in voor kinderen in achterstandssituaties. In de praktijk van vandaag zijn dat kinderen in éénoudergezinnen die in hun ontwikkeling worden bedreigd. Zij ontvangen jaarlijks enkele financiële bijdragen voor onder andere kledingaankopen. Omdat het per definitie gaat om gezinnen met financiële problemen, is op vakantie gaan een onbekende luxe. Sinds enkele jaren probeert het Burgerweeshuis jaarlijks een aantal gezinnen een vakantie aan te bieden. Het gaat daarbij om een weekje in een Nederlands vakantiepark. Ook ontvangen de kinderen rondom hun verjaardag en in de decembermaand een fijn bedrag om iets speciaals te doen.

Meer aanvragen

In de afgelopen jaren is het aantal aanvragen voor steun door het Burgerweeshuis zeer sterk toegenomen. Daardoor raakt de financiering van de ondersteuning in de knel. Om ondersteuning aan de kinderen in het bestand van het Burgerweeshuis ook in financiële zin mogelijk te maken, is  nu de opbrengst van het jaarlijkse ‘wijnproeverij’ van de Lions bestemd voor dit doel.

Deze maand overhandigden Maarten van Alfen, Erik Brinckmann en Jolanda de Rooij-Rooding van de Lions Amersfoort Eemstad een cheque van € 2300 uit aan mr. Aart Veldhuizen, voorzitter van de Stichting Het Burgerweeshuis, Gijsbert van Hoogevest, penningmeester en Margreet Van Hensbergen, bestuurslid. Dat gebeurde in de Regentenkamer van de Mariënhof, de plek waar het Algemeen Bestuur van het Burgerweeshuis al honderden jaren vergadert. Tot 1932 was in de Mariënhof het Amersfoortse Burgerweeshuis gevestigd.